overzicht
Veelgestelde vragen
 
 

Veelgestelde vragen

Wat is een SARO tunnel drive ?

Een SARO tunnel drive is een professionele, robuuste, stuurbare scheepsaandrijving met schroef, die geheel buitenboord achter tegen de spiegel wordt aangebouwd. De gewenste reductie van het motortoerental en het vooruit-achteruit schakelen gebeurt in de keerkoppeling. De motor en de keerkoppeling staan binnen in de romp, meestal achterin het vaartuig, en zijn verbonden met de keerkoppeling via een elastische koppeling of homokineetas van de gewenste lengte.

De gehele SARO drive kan zowel trimmen als sturen met hydraulische cilinders die in de SARO drive zijn geïntegreerd. Trimmen is mogelijk over 27 graden en sturen met 2x 25 graden.

Bijzonder is ook dat de schroef zowel geheel onder water- als gedeeltelijk uit het water gebruikt kan worden, afhankelijk van de gewenste eigenschappen en vaarsnelheden. Op hoge snelheden en met gedeeltelijk gelifte schroef is de schroefweerstand aanmerkelijk lager en de efficiency hoger dan met andere aandrijvingen. Op lage snelheden en met de schroef onder water getrimd kan de maximale stuwkracht en acceleratie ontwikkeld worden. Tot zover komt dit overeen met de zogenaamde 'surface drives'. De Saro tunnel drive onderscheid zich echter door de overkapping (de 'tunnel'), welke er voor zorgt dat ook als de schroef gedeeltelijk boven het wateroppervlak getrimd is er een solide waterstroom wordt geproduceerd en de schroef geen lucht aanzuigt. Door deze techniek zal de Saro tunnel drive een aanzienlijk hoger rendement bereiken dan een surface drive.

Wanneer is de SARO drive een goede keuze?

Simpelweg gezegd: als u niet tevreden bent over bestaande aandrijvingen. Als de levensduur en betrouwbaarheid van uw huidige aandrijving tegenvalt, als de maximale snelheid, de acceleratie of trekkracht minder dan gewenst is, of als een andere aandrijving geen optie is vanwege bijvoorbeeld te geringe diepgang of te lage (of te hoge !) snelheden.

Hoe is de manoeuvreerbaarheid en bestuurbaarheid?

Zeer goed, onder alle omstandigheden. Vooral de unieke trim- en stuurmogelijkheden, de verschillende mogelijke schroefdiameters met vele reductiemogelijkheden zorgen er voor dat de Saro tunnel drive uitstekend is af te stemmen op uw romp. De volledige stuwkracht gaat onder alle omstandigheden en bij elke snelheid exact in de gewenste richting om te sturen, dat geeft SARO drives hun geweldige stuureigenschappen en manoeuvreerbaarheid.

Voor welke soort schepen en bij welke snelheden is de SARO drive geschikt?

De Saro tunnel drive is ontwikkeld voor snelle tot zeer snelle planerende schepen. Toepassing in zwaardere en zelfs waterverplaatsende schepen blijkt echter ook in sommige gevallen een uitstekende combinatie op te leveren.

Saro drives zijn over het algemeen geschikt voor topsnelheden van 20 (ca. 35 km/h)knopen tot boven de 70 (130 km/h) knopen

Ook bij zeer zware schepen en bij waterverplaatsers bieden de SARO drives unieke mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij hermotorisering van bestaande vaartuigen of bij motorisering van bijvoorbeeld landingsvaartuigen, pontons, huisboten en sommige werkschepen kan een SARO drive wel eens de beste optie als aandrijving zijn. Maar ook bij slepers voor ondiep water, reddingsvaartuigen, catamarans. Er zijn meer mogelijkheden dan u denkt waar een SARO drive kan uitblinken door z’n eigenschappen, prestaties en natuurlijk de flexibiliteit.

Wat is het verschil met een sterndrive aandrijving?

Het eerste grote verschil met een sterndrive aandrijving ligt in de constructie en betrouwbaarheid. Een sterndrive bevat over het algemeen meerdere haakse overbrengingen, in tegenstelling tot de Saro drives. Hierdoor zal een Saro drive een vele malen langere levensduur hebben én zijn zij geschikt voor koppels waar tot nu toe nog geen sterndrive voor beschikbaar was.

Ten tweede is zijn de Saro drives geschikt voor veel hogere snelheden dan conventionele schoefassen of sterndrives. Waar een conventionele schroef bij 60-65 knopen een drastisch verlies aan rendement (cavitatie, weerstand van as of drive) laat zien, laat een Saro tunnel drive een gedaanteverwisseling zien en presteert bij extreme snelheden als een surface drive.

Wat is het verschil met een waterjet aandrijving?

Waterjet aandrijvingen presteren beter op hoge snelheden dan conventionele schroeven, maar hebben een aanzienlijk lager rendement. Doordat Saro tunnel drives zich bij verschillende snelheden anders kunnen gedragen bieden zij het beste van deze twee werelden. Bij lage snelheden en onder water getrimd gedragen de Saro drives zich als conventionele schroef, terwijl zij bij hogere snelheden gedeeltelijk boven water getrimd kunnen worden en zich dan gedragen als surface drive of supercaviterende schoef. Hetgeen resulteert in een hogere snelheid en/of lager brandstofverbruik.

Bij hogere snelheden, met name op ruwer water, bestaat het risico dat een waterjet lucht aanzuigt aan de onderzijde van de romp. Dit resulteert in een kortstondig, maar abrupt verlies van stuwkracht. Door de plaatsing achter het schip en het unieke 'tunnel' ontwerp zal hier bij de Saro drive geen sprake van zijn.

Is de SARO drive een zgn. oppervlakteaandrijving?

 

Hoe is het met efficiency en brandstofverbruik?

 

Wat is de verwachte levensduur en hoe is de betrouwbaarheid?

De levensduur en betrouwbaarheid van een SARO drive zijn aanmerkelijk hoger dan bij bijvoorbeeld een sterndrive. Dit wordt met name bewerkstelligd door het ontbreken van kwetsbare haakse overbrengingen.. Afhankelijk van toepassing en het soort vaartuig en type drive wordt van tevoren een selectie gemaakt op onder andere de gewenste levensduur. Ook hierin is de SARO drive een flexibele goede keuze.

Is een SARO drive alleen zinvol in professionele toepassingen, of ook voor pleziervaart?

SARO drives worden meestal gebruikt bij professionele schepen, maar ook voor pleziervaart zijn er zeker toepassingen. Bijvoorbeeld bij zeer hoge snelheden (> 100 km/h), bij ondiep water, of bij grote verschillen in gewicht (belading) van dezelfde boot.

 

 
       
   
 © Aarts Dieseltechniek